Rema 1000 taper millioner på ny type kylling i butikkhyllene. Foto: Glen Musk

Rema 1000 har tapt 18 millioner på kyllingen Hubbard

– En revolusjon, sa Dyrevernalliansen da Rema 1000 byttet til en kylling som vokser langsommere. Matvarekjedens ansvarlighet har kostet dem 18 millioner – så langt.

Norsk Kylling opplevde en nedgang i driftsinntektene på 9,7 prosent til 932,2 millioner kroner, noe som må ses i sammenheng med inntektsfallet til Rema 1000. Driftsresultatet endte på minus 17,0 millioner, ned fra 54,8 millioner året før.

Hubbard-kyllingen må ta deler av skylden for dette. Innføringen av det saktevoksende fjærkreet kostet 18 millioner i 2017, og det var før prosessen i det hele tatt var påbegynt.

– Vi har jobbet med kyllingen i drøye to år før lanseringen. Vi har jobbet med hele verdikjeden, og det slår ganske kraftig inn i regnskapet, sier daglig leder Kjell Åge Stokbakken.

Kilde: Dagens Næringsliv